25 de febrer 2009

Competències

Competència és la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixementes vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

Buff... i a part d'això... què faré demà amb els meus 22 nens de 1r? 
Perquè... mira que ens compliquen les coses, aquests, eh...

2 comentaris:

Joan Lluís Ceprià ha dit...

No et preocupis tant! La definició és enrevessada, però quan hi penses veus clar que qualsevol cosa que has après "de veritat" en aquesta vida ho has fet perquè has aconseguit lligar tots aquests aspectes. I segur que en alguns moments treballes així... es tracta de potenciar encara més aquesta forma de treballar!

Les dificultats hi són, no és poden obviar... la número zero seria la definició, ja, ja, ja!

La primera, la manca de referents als quals ens hi poguem referenciar durant la nostra pròpia escolaritat.

La segona, la resistència a canviar coses que ens surt a gairebé tots de forma natural (i és que som humans!)

La tercera, que per desgràcia per a tots, mirem amb molta suspicàcia qualsevol cosa que vingui "de dalt" (es pot llegir llei, normativa, consellers... i que consti que això no és només responsabilitat nostra!)

La quarta, la manca de formació. Ni els mestres que estan actualment en actiu, ni els que estan sortint de les facultats tenen una formació, no ja sòlida, sinó mínima, pel que respecta a una educació competencial. I ja no entro amb les dificultats que els pares/mares entenguin com funciona, i que acaba amb la típica situació de "però i el meu nen, quan apren les taules de multiplicar?

La cinquena (com no podia faltar!), la manca de recursos. I mira que jo sóc dels que penso que amb una capsa de cartró i un guix es poden fer meravelles... però no es poden fer miracles pel que respecta a l'atenció individualitzada que cal per portar a terme el treball competencial amb ratios per sobre de 15-20 alumnes. Ni amb espais pensats per a una educació unidireccional. Ni sense una relació estreta i l'acció coordinada de tots els mestres. Ni amb el concepte de llibres actual. Ni...

Tot un repte... però els reptes són un dels aspectes més atractius de la nostra feina!

Ànims!

Anònim ha dit...

Jo estic molt d´acord amb tot i penso que ja està molt ben explicat. Jo ja vaig enviar un missatge però no el vaig enviar bé i no ha sortit.
Però millor perquè dèia coses semblants però de més mal geni.
Júlia